Správa NKÚ o ÚRHH: Ako vyzerá regulácia hazardu zvnútra?
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky publikoval správu o výsledku kontroly činnosti a hospodárenia Úradu pre reguláciu hazardných hier (ÚRHH). Kontrola prebiehala za obdobie rokov 2022 až 2024 a bola súčasťou strategického rámca „Efektívna a digitalizovaná verejná správa“.
Pre odbornú verejnosť z prostredia hazardu nejde len o účtovné zhodnotenie – ide o zriedkavý pohľad do spôsobu výkonu regulačných funkcií, organizačného nastavenia a výziev, ktoré formujú praktické podmienky fungovania trhu. Aj preto si táto správa zasluhuje pozornosť – nie prioritne ako hodnotiaci nález, ale ako podklad na odbornú diskusiu o vývoji regulačného prostredia v podmienkach rastúceho online segmentu, zvyšujúcich sa trhových požiadaviek a tlaku na digitalizáciu verejnej správy.

Regulačný výkon – rast trhu vs. personálna kapacita
Zriadenie samostatného úradu v roku 2019 predstavovalo významnú inštitucionálnu zmenu v regulácii hazardu – konsolidáciu dovtedajších roztrieštených kompetencií pod jednu strechu. Kontrola NKÚ ukazuje, že výkon úradu bol v mnohých ohľadoch efektívny, najmä z pohľadu príjmov – odvody do štátneho rozpočtu vzrástli od roku 2018 zo 224 miliónov eur na 347 miliónov eur (údaj za rok 2024).
Po vzniku úradu prešlo z Ministerstva financií SR, Finančného riaditeľstva SR a daňových úradov celkovo 88 zamestnancov, ktorých pracovná náplň súvisela s agendou vydávania licencií, správou odvodov, výkonom dozoru, kontrolou a vedením správnych konaní v oblasti hazardných hier. Pôvodne však túto agendu na spomínaných inštitúciách zabezpečovalo spolu 114 zamestnancov. Už pri vzniku úradu tak došlo k zníženiu personálneho zabezpečenia o viac než pätinu.
Aj napriek tomu, že už pri vzniku úradu došlo k výraznému šetreniu na personálnych kapacitách regulátora, pokles týchto kapacít nebol jednorazový – tento trend pokračoval aj v nasledujúcich rokoch. V roku 2021 bolo v rámci konsolidačných opatrení zrušených sedem systemizovaných miest, do konca roka 2024 klesol počet systemizovaných miest na 76 a k 1. aprílu 2025 ich bolo zrušených ďalších deväť, najmä v odbore dozoru a na regionálnych pracoviskách. Celkovo tak počet systemizovaných miest klesol na 67, čo predstavuje zníženie o 41,2 % oproti pôvodnému počtu 114 pracovníkov vykonávajúcich túto agendu pred vznikom úradu.
Podľa NKÚ SR mal tento pokles personálnych kapacít aj priame dôsledky – najmä v oblasti ukladania sankcií, kde dochádzalo k uplynutiu zákonných lehôt (preklúzii) podľa zákona o hazardných hrách.
Aj napriek dynamickému rastu trhu s hazardnými hrami, rozširujúcej sa agende Úradu pre reguláciu hazardných hier a zvyšujúcim sa príjmom zo špeciálneho odvodu, ktorého časť – tzv. príspevok vo výške 0,7 % – je účelovo viazaná práve na financovanie činnosti tohto úradu, štát dlhodobo podceňuje potrebu adekvátneho personálneho zabezpečenia regulácie. Ako konštatuje aj správa NKÚ, činnosť úradu je financovaná výhradne z výnosov hazardných hier, a teda nezaťažuje verejné financie. Napriek tomu dochádza k systematickému znižovaniu počtu pracovných miest – od vzniku úradu až o viac než 40 %. Tento trend nie je len otázkou efektivity, ale aj rizika: oslabenie kontrolnej a sankčnej kapacity môže v budúcnosti významne limitovať schopnosť štátu účinne dohliadať na dodržiavanie zákona. Výsledkom môže byť rast priestoru pre obchádzanie pravidiel a posilnenie čierneho trhu – presne v čase, keď je stabilné a odborne kapacitné regulačné prostredie kľúčové.
Online segment a dynamika rastu
Z pohľadu dát je trend jednoznačný – internetové hazardné hry sa v posledných rokoch stali dominantným prispievateľom do štátneho rozpočtu. Odvody z i-kasín vzrástli medzi rokmi 2019 a 2024 viac než štyridsaťnásobne – z 3 mil. eur na vyše 126 mil. eur. Segment kamenných prevádzok počas rovnakého obdobia stagnuje, prípadne mierne klesá.
Naopak, príjmy miestnych samospráv výrazne poklesli z 21 miliónov eur v roku 2018 na približne 13 miliónov eur v roku 2024. Tento pokles súvisí najmä s aktívnym prijímaním záväzných nariadení obcí a miest obmedzujúcich hazardné hry na ich územiach. Zákaz hazardu na lokálnej úrovni síce obmedzil kamenné prevádzky, zároveň však nepriamo podporil rast online hazardu, ktorý je oveľa náročnejšie efektívne regulovať.
Táto zmena má priame dôsledky pre regulačný rámec: online prostredie kladie vyššie nároky na kontrolné a analytické kapacity úradu, ako aj na technologické nástroje dohľadu, ktoré je nevyhnutné zohľadniť aj v personálnej a technologickej vybavenosti ÚRHH. Správa upozorňuje, že digitalizácia výkonu verejnej moci (napríklad pri vydávaní rozhodnutí) zatiaľ neprebieha v plnej miere – individuálne licencie sa stále vydávajú výlučne v listinnej podobe.
Správne konania a sankcie - úzke miesta v procese
Za roky 2019 až 2024 bolo začatých 2 723 správnych konaní, pričom v 310 prípadoch boli uložené pokuty v celkovej výške takmer 2 milióny eur. Zároveň však došlo k 936 prípadom preklúzie – teda k zániku možnosti sankcionovať porušenie zákona pre uplynutie zákonnej lehoty.
Ako hlavný dôvod NKÚ identifikuje nevyvážený pomer medzi počtom zamestnancov vykonávajúcich kontroly a tými, ktorí vedú samotné správne konania. Úrad si túto disproporciu uvedomoval, no podľa správy ju nebolo možné systémovo vyriešiť vzhľadom na rozpočtové obmedzenia a konsolidačné opatrenia.
Závažným zistením je aj chýbajúci interný predpis, ktorý by upravoval rozhodovanie o sankciách. NKÚ to považuje za riziko nerovnakého zaobchádzania. V prípade regulovaných subjektov ide o citlivú oblasť – rozhodovanie by malo byť nielen zákonné, ale aj predvídateľné a konzistentné. Absencia jasných vnútorných pravidiel tak zvyšuje právnu neistotu a môže oslabiť dôveru regulovaných subjektov v rozhodovaciu činnosť úradu.
Prevencia závislostí - slovenská rezerva v porovnaní so zahraničím
Záver správy sa venuje oblasti, ktorá je čoraz častejšie predmetom regulačných zásahov v iných krajinách – systémovej prevencii a liečbe závislostí od hazardných hier. NKÚ porovnáva slovenský prístup s českým modelom, kde je problematika hazardu súčasťou vládnej protidrogovej politiky a existujú cielené akčné plány.
Na Slovensku je téma závislostí od hazardu stále mimo strategického rámca. Neexistuje systematický zber dát, hodnotenie dopadov, ani mechanizmy na vyhodnocovanie účinnosti preventívnych opatrení. Aj tento aspekt bude do budúcnosti formovať očakávania voči regulátorovi – najmä z pohľadu verejnoprospešného využitia časti príjmov z hazardu.
Správa ako výzva na odborný dialóg
Zverejnená správa Najvyššieho kontrolného úradu nepredstavuje hodnotenie Úradu pre reguláciu hazardných hier vo forme úspechu alebo zlyhania. Naopak – ponúka štruktúrovaný a vecný pohľad na stav a výzvy regulácie v oblasti, ktorá sa extrémne dynamicky rozvíja nielen na Slovensku, ale aj v globálnom kontexte. Práve v tomto svetle sa ukazuje, že zriadenie samostatného úradu v roku 2019 bolo správnym a opodstatneným rozhodnutím, ktoré reagovalo na potrebu konsolidovanej, efektívnej a adresnej regulácie segmentu s rastúcim ekonomickým aj spoločenským významom.
Správa NKÚ zároveň veľmi jasne poukazuje na potrebu systematickejšieho a koncepčnejšieho prístupu štátu k regulácii hazardu. Ak má byť regulačné prostredie stabilné, predvídateľné a schopné pružne reagovať na nové formy a modely hazardných hier, nestačí iba udržiavať formálne inštitúcie. Je nevyhnutné, aby štát reguláciu hazardu nepodceňoval – či už z hľadiska personálnych kapacít, expertízy, alebo strategického plánovania.
Zistenia NKÚ tak môžu predstavovať kvalitný podklad pre odborný dialóg, ktorý by mal viesť k lepšiemu nastaveniu systému – nielen v oblasti dozoru a kontrolnej činnosti, ale aj v širšom rámci verejnej politiky. Bolo by však veľkou škodou, ak by túto príležitosť prekryl populistický prístup alebo snaha získať rýchle politické body na úkor odbornosti. O to viac, že samotná regulácia hazardu – ak je vykonávaná efektívne, vyvážene a predvídavo – môže byť nástrojom verejného záujmu, nie jeho protikladom.
Verejná verzia správy NKÚ je dostupná na tomto odkaze:
https://www.nku.gov.sk/-/hazard-sa-presuva-na-internet-pre-premlcanie-stat-neudelil-stovky-pokut

Inštitút pre reguláciu hazardných hier
Suché mýto 1
811 03 Bratislava
info@iprhh.sk
KONTAKT
Pre informácie k Registru vylúčených osôb (RVO) použite bezplatné telefónne číslo: 0800 127 000
Telefón: +421 917 244 484
E-mail: info@iprhh.sk